Zielona Wieża w Wieliczce to szczególne miejsce, gdzie szacunek do drugiego człowieka, jego potrzeb, jego odrębności i samodzielności stoi na pierwszym miejscu. Działamy, inspirując się wartościami rodzicielstwa bliskości, porozumienia bez przemocy (NVC), edukacji demokratycznej, pedagogiki Montessori, pedagogiki Jespera Juula.

Przedszkole leśne w Wieliczce? W Zielonej Wieży tworzymy leśną grupę przedszkolną.

Nasze przedszkole i żłobek powstały z potrzeby stworzenia dzieciom miejsca, które da im wiarę w siebie i drugiego człowieka potrzebną, aby zmieniać świat na lepsze.

Nasza oferta

Pedagogika Montessori

Z pedagogiki Marii Montessori bierzemy zaufanie do dziecka. Chcemy być jego towarzyszami i przewodnikami, ponieważ ono wie, co jest najlepsze dla jego optymalnego rozwoju. Dajemy dziecku możliwość, aby samo wybierało aktywności sterowane wewnętrzną, wrodzoną potrzebą zdobywania wiedzy o świecie. Od Marii Montessori bierzemy jej zachwyt dzieckiem – to dlatego codziennie je obserwujemy, bo chcemy działać adekwatnie do jego potrzeb. Wspieramy samodzielność dzieci i ich indywidualne zainteresowania. W codziennej pracy dzieci mają do dyspozycji piękne pomoce Montessori, które pozwalają im na rozwój i naukę we własnym tempie, w komforcie, pod wpływem ciekawości.

Grupy mieszane wiekowo

Dzieci uczą się poprzez naśladowanie i w relacji do innych osób. Dlatego naturalna, bo odzwierciedlająca realny świat, oraz najbardziej optymalna sytuacja to taka, gdy mogą obserwować członków ich społeczności w różnym wieku. Dzieci młodsze uczą się od starszych a starsze, prowadząc młodszych kolegów, nabywają umiejętności społecznych i wiary we własne umiejętności.

Rodzicielstwo bliskości

Z rodzicielstwa bliskości czerpiemy potrzebę ciepła i harmonii, szacunek do dziecka. Nie boimy się bliskości, ani radości, ani łez. Traktujemy podmiotowo każde dziecko, tak, aby wzmacniać jego poczucie własnej wartości. Dbamy o autentyczne i serdeczne relacje, o to, by dzieci nie zatraciły tego, co mają od urodzenia: swojej unikalności i wewnętrznej motywacji do działania oraz rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego.

Adaptacja

Proces adaptacji dostosowany jest do każdego dziecka z osobna i wspiera całą jego rodzinę. Z czułością dbamy o to, aby odbył się w spokoju i w zgodzie z potrzebami dzieci i dorosłych. Jesteśmy otwarci na każde emocje, nawet najtrudniejsze, opiekujemy się chwilami radości, smutku i złości.

Porozumienie bez przemocy

Porozumienie bez przemocy przypomina nam, że potrzeby wszystkich mają taką samą wartość. Wspieramy i opiekujemy się emocjami, bo chcemy, by wszyscy czuli się akceptowani takimi, jakimi są, aby dzieci stawały się silne, radziły sobie z podejmowaniem w przyszłości własnych decyzji i wiedziały czego chcą.

Edukacja demokratyczna

Edukacja demokratyczna inspiruje nas do tworzenia przestrzeni partnerstwa i współpracy opartej o autentyczne relacje oraz możliwości uczenia się od siebie nawzajem. Chcemy, aby każde dziecko czuło się widziane i słyszane, bo stąd wynika jego poczucie bezpieczeństwa. Uczymy się odpowiedzialności i podejmowania decyzji.

Społeczność, wsparcie i rozwój

Chcemy budować społeczność ludzi ciekawych siebie nawzajem. W pracy z dziećmi pomagają nam specjaliści, logopedzi, psycholodzy i pedagodzy. Doskonalimy się, uczymy i rozwijamy, aby sprostać wyzwaniom codzienności.

Zdrowe jedzenie i harmonia

Dbamy o nasze zdrowie, uczymy się słuchać własnego ciała, zdrowo się odżywiamy, ćwiczymy jogę. Dzieci odpoczywają i relaksują się wówczas, gdy tego potrzebują. Oczyszczamy powietrze w naszych pomieszczeniach. Zastanawiamy się, czym może być dla nas dzisiaj ekologia – uczymy się mądrze dbać o nasz świat i najbliższe otoczenie.

Sztuka i kultura

Poznajemy sztukę całego świata i jego wielokulturowość. Sami nieustannie tworzymy, czerpiąc z tego radość i wyzwalając wielki entuzjazm do działania. Dzięki temu stymulujemy nasze zmysły, kreatywność, inteligencję oraz zdolność krytycznego myślenia.

Kontakt z naturą i swobodna zabawa

Znajdujemy się obok wielkiego parku Stok pod Baranem. Jesteśmy tam codziennymi gośćmi, poznajemy świat natury, obserwujemy wzrost roślin i brudzimy się. Wiemy, że bliskość natury i swobodna zabawa w lesie są szczególnie istotne dla maluchów. Wierzymy, że deficyt natury zmienia w niekorzystny sposób nasze mózgi a widok choćby jednego drzewa znacząco podwyższa nasz dobrostan. Nic tak nas nie cieszy, jak odkrycie kolejnego zastosowania znalezionego w parku patyka, dlatego bawimy się, bo dzieciństwo to czas na radość i spontaniczność a zabawa to najwspanialszy sposób na naukę.

Uważność

Wspólnie doświadczamy codzienności, zadajemy pytania i poszukujemy odpowiedzi. Jesteśmy ciekawi świata i drugiej istoty, która go zamieszkuje. Z uważnością stajemy wobec wspólnego bycia tu i teraz.

Piękno otoczenia

Dbamy o wymiar estetyczny naszego otoczenia, ponieważ wspiera on twórcze widzenie świata. Przygotowaliśmy przestrzenie razem z artystami i z montessoriańską dbałością o każdy szczegół. Chcemy, aby było pięknie i naturalnie. Otaczamy się dziełami sztuki, roślinami i przedmiotami z naturalnych materiałów.

Różnorodne zajęcia

Od samego początku dzieci mają kontakt z językiem angielskim, który wprowadzany jest w sposób naturalny, poprzez zabawę, muzykę oraz obecne na co dzień słownictwo. Dostosowujemy różnorodność dodatkowych aktywności do zainteresowań dzieci. Istotną rolę odgrywają plastyka sensoryczna, warsztaty muzyczne, ruchowe, taniec. Dbamy jednocześnie, aby nadmiar bodźców nie doprowadził do chaosu, braku bezpieczeństwa, do sytuacji, gdy dziecko utraci możliwość koncentracji na własnej pracy oraz kontakt z własnymi zainteresowaniami.

Neurodydaktyka

Nasz mózg nie lubi przymusu, najlepiej uczy się tego, co go zachwyca i interesuje. Właśnie dlatego zostawiamy dzieciom przestrzeń na ich samodzielne decyzje. Nie stosujemy kar ani nagród. Uważamy, że zewnętrzna motywacja jest niepotrzebna tam, gdzie dziecko wzrasta w poczuciu własnej wartości. Wspieramy dzieci i proponujemy pomoc, nie wyręczamy. Zastanawiamy się, jakie kompetencje będą dzieciom potrzebne w przyszłości. Stawiamy na współpracę, a nie na rywalizację, na krytyczne i twórcze myślenie, popełnianie błędów i naukę samodzielnego podejmowania decyzji.

Granice

Nie podporządkowujemy naszego działania żadnej metodzie pedagogicznej. Na pierwszym miejscu stawiamy potrzeby członków naszej społeczności i nieustannie badamy, co służy naszemu rozwojowi. Widzimy wiele punktów wspólnych nurtów i postaw, którymi się inspirujemy. Szacunek do człowieka każe nam widzieć granice. Wolność dana dziecku przez Marię Montessori i edukację demokratyczną determinuje postawę odpowiedzialności. Miłość do dziecka każe nam być przewodnikami i wsparciem na drodze poszukiwania wartości i entuzjastycznego osiągania celów.

Galeria

Zdjęcia z przedszkola i żłobka sieci Zielona Wieża

Zespół

nauczyciele

Agnieszka
Jestem mamą Dorotki i Marcela, edukatorką i historyczką sztuki. Ukończyłam historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i edukację artystyczną na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz szkolenia i kursy m.in. z artterapii, sensoplastyki, porozumienia bez przemocy, rodzicielstwa bliskości, pedagogiki Montessori. Współtworzę projekty edukacyjne oraz artystyczne dla dzieci i dorosłych. Fascynuje mnie łączenie sztuki i edukacji alternatywnej, dlatego angażuję się w inicjatywy popularyzujące wiedzę o sztuce i kreujące potrzeby obcowania z nią. Czerpię inspirację do aktywności z wielu źródeł i od różnych kreatywnych, doświadczonych i życzliwych ludzi. W dzieciach uwielbiam ich umiejętność częstego zachwytu. Czuję, że mam wpływ na to, co dzieje się ze światem, gdy pracuję z najmłodszymi, bo oni już budują rzeczywistość jutra. Lubię zatrzymać się wieczorem i patrzeć na moje dzieci, uśmiechać się i słuchać, czuć naszą wspólną obecność, zapamiętywać ją.
Ania
Jestem absolwentką pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Warszawskim, ukończyłam też studia magisterskie na specjalności Opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne na Akademii Pedagogiki Specjalnej. Mam za sobą kurs „Język serca w pracy z dziećmi i młodzieżą” prowadzony przez warszawską Wyspę Zmian i kurs przedszkolny w Polskim Instytucie Montessori. Tym jednak, co najbardziej wpłynęło na moje wybory zawodowe jest praktyka: bycie dzieckiem z wielodzietnej rodziny, bycie ciocią dla 12-ga bratanków, bycie Anią – Nianią dla wielu rodzin, a także zaangażowanie w skauting w przeszłości, jako harcerka, a potem jako instruktorka. Wolontariat na festiwalach, wolontariat z osobami w kryzysie bezdomności, przygoda z alpakoterapią – to też ćwiczyło moje umiejętności empatycznej komunikacji. Przez 4 lata pracowałam w przedszkolu Montessori w Warszawie i tam rozwijałam się jako nauczyciel. Czuję, że pracując w Zielonej Wieży na warszawskich Bielanach  rozwinęłam się jako człowiek, poznałam lepiej siebie. Dlatego mogłam podjąć decyzję o zmianie w życiu i przeprowadzce na południe Polski. W swojej pracy szukam sposobów, jak coś pokazać, jakie działania zaproponować dziecku. Dlatego obserwuję. Inspiruję się różnymi metodami i pedagogami,  żadna metoda nie wydaje mi się w całości idealna, ale każda mówi coś prawdziwego o byciu człowiekiem.  Na przykład, od Marii Montessori biorę obserwację dziecka i pomaganie mu w byciu samodzielnym. Nie boję się błota, ślimaków i zabawy patykami, przeciwnie – jestem zafascynowana przyrodą i tak jak mogę, zarażam tą fascynacją.  Przede wszystkim, lubię rozmawiać z ludźmi, tymi dużymi i tymi małymi. Lubię podejmować wyzwanie budowania relacji, bycia blisko.
Asia
Z wykształcenia jestem antropologiem kulturowym. Wybrałam te studia między innymi dlatego, że przyciągał mnie paradygmat rozumiejący: próba zrozumienia „innego” przez spojrzenie na świat jego oczyma, spoglądanie „od wewnątrz” badanych zjawisk. Ta sama wartość poprowadziła mnie na podyplomowe studia z mediacji, gdzie najcenniejszą rzeczą, jaką dla siebie znalazłam, było porozumienie bez przemocy. Te same wartości przyświecają mi w pracy z dziećmi. Przygodę z najmłodszymi rozpoczęłam najpierw jako starsza siostra, potem jako niania, prowadząc warsztaty w instytucjach kultury, wreszcie w alternatywnych przedszkolach. Bliska jest mi pedagogika leśna, błoto, kałuże, leśne skarby i kontakt z tym, co żyje wokoło nas. Przykładam dużą wagę do kwestii regulacji emocji i doświadczania świata całym sobą – wszystkimi zmysłami. Poszukuję takich sposobów towarzyszenia młodemu człowiekowi, aby przy poszanowaniu jego granic i potrzeb wspierać, pokazywać i dzielić się doświadczeniem, a także inspirować do odkrywania radości płynącej ze współpracy i kontaktu z drugim człowiekiem. Ważna jest dla mnie ekologia. Uważam, że przykład, jaki dajemy sobą, ma ogromne znaczenie w tej i innych kwestiach J Mam za sobą dwa intensywne kursy Mediacji według porozumienia bez przemocy oraz inne warsztaty i szkolenia w zakresie PBP. Posiadam uprawnienia opiekunki żłobkowej.
Sara

Jestem absolwentką psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W ramach studiów realizowałam ścieżki specjalizacyjne psychologia kliniczna dziecka i psychoterapia oraz uzyskałam przygotowanie pedagogiczne.

Moja przygoda z psychologią dziecka zaczęła się jednak dużo wcześniej. Jestem najstarszą z czwórki rodzeństwa, między mną a najmłodszym bratem jest trzynaście lat różnicy. Dorastałam w otoczeniu młodszych od siebie, dzięki czemu już od nastoletnich lat mogłam kształtować w sobie opiekuńczość i wrażliwość na innych.

Po zdanej maturze wyjechałam do Szkocji w ramach projektu AuPair, gdzie pierwszy raz mogłam doświadczyć bycia nianią. Doświadczenie to było tak cenne, że kontynuowałam je przez cały okres studiów. Współpracowałam z czterema fantastycznymi rodzinami. Wspaniale było przyglądać się rozwojowi i zmianom w funkcjonowaniu rodziny z aż tak bliska. Wszystkie te lata i poznane osoby, utwierdzały mnie w przekonaniu, że praca z dziećmi i ich rodzinami to coś, co sprawia mi mnóstwo satysfakcji i radości. Uwielbiam dzieci za ich szczerość i spontaniczność, a także za to, że uczą mnie elastyczności i tego, że nie zawsze wszystko musi iść zgodnie z planem. Lubię przyglądać się ich rodzicom i obserwować ich zaangażowanie, cierpliwość, wewnętrzny spokój i oddanie. Wzruszam się obserwując jak partnerzy, mama i tata, wspaniale się dopełniają i wspierają w roli rodziców.

Na studiach miałam wielkie szczęście być na praktykach w przedszkolu i żłobku działającym w oparciu o idee porozumienia bez przemocy. Gdy zagłębiałam się w tę tematykę, czułam się jakby nienazwane do tej pory, choć mocno odczuwane, obszary umysłu i emocji, dostawały nagle swoje nazwy.

Wciąż wiele jeszcze przede mną nieodkrytych miejsc, a dzieci są wspaniałymi przewodnikami. Gdy my uczymy je czegoś o świecie, one z wdzięcznością tak pięknie pokazują nam swój wewnętrzny świat emocji, a na zewnątrz przekazują tyle entuzjazmu i ciekawości, że wystarcza dla wszystkich wokół. Dlatego lubię usiąść z boku, przy dziecku, i również się zachwycać...

Szukamy doświadczonych pedagogów, którzy chcieliby dołączyć do naszego zespołu.

Zapisy

Rekrutacja do przedszkolai żłobka Zielona Wieża w Wieliczce trwa cały rok.

Czekamy na Wasze zgłoszenia!

Jak jest u nas

Poznaj opinie rodziców o placówkach sieci Zielonej Wieży

„Dwoje moich dzieci uczęszcza do Zielonej i nie wyobrażam sobie obecnie innego miejsca do zostawiania ich na czas mojej pracy. Trzecie też tam będzie chodziło. Kadra dobrze wykwalifikowana, wszystko da się bez problemu załatwić i dogadać. Każde dziecko traktowane indywidualnie według potrzeb rodzica.”

„Dziękuję Wam wszystkim za podejście do Naszych dzieci pełne świadomości i empatii. One to doceniają i widzą, a to jest najlepsza rekomendacja. Życzyłabym takiego przedszkola sobie, dziś nie miałabym tyle do przepracowania ;)”

„Zielona Wieża jest miejscem, do którego mam pełne zaufanie. Wiem, że moja córka jest tam bezpieczna i że ma poczucie, że to co mówi, co czuje – jest ważne.”

Idee, które nas inspirują

Żaden nurt i podejście pedagogiczne nie jest dla nas dogmatem. Jest nim szacunek dla podmiotowości i wolności drugiego człowieka – dziecka, które znajdzie się z nami w Zielonej Wieży.

Najwięcej zaczerpnęliśmy z nurtów:

RODZICIELSTWA BLISKOŚCI

Przede wszystkim wiarę w moc budowania prawdziwej relacji opartej na szacunku do drugiego człowieka, choćby bardzo jeszcze młodego.

EDUKACJI DEMOKRATYCZNEJ

Przekonanie, że dzieci nie trzeba zachęcać do poznawania świata i nauki – wystarczy im tego nie utrudniać.

PEDAGOGIKI JESPERA JUULA

Wartości proponowane przez Jespera Juula - równa godność, odpowiedzialność osobista, integralność i autentyczność.

POROZUMIENIA BEZ PRZEMOCY

Wrażliwość na wzajemne potrzeby i empatyczne, prawdziwe usłyszenie drugiego człowieka.

PEDAGOGIKI MARII MONTESSORI

Uważną obserwację i podążanie za aktualnymi, indywidualnymi potrzebami i zainteresowaniami każdego dziecka.

Opłaty

Godziny otwarcia: 7.30 – 17.00.

Opłata miesięczna: przedszkole 850 zł, żłobek 1200 zł.

W żłobku możliwość wykupienia krótszego pakietu w miarę dostępności miejsc – 900 zł.

Wyżywienie płatne dodatkowo.

Kontakt

Zielona Wieża Wieliczka
Przedszkole i żłobek

Chopina 1B, Wieliczka
531 296 646

[email protected]
ZielonaWiezaWieliczka


    FacebookZnajomiWyszukiwarka internetowa (prosimy o podanie wyszukiwanej frazy w polu Inne)Inne (jakie?)

    (*) pola wymagane